آشنایی با عملکرد قفل پلوس

تا به درحال حاضر قطعا به محور جلو خرید خودرو فروش خودروهای شاسی‌بلندی زیرا پاترول و جیپ اعتنا کرده و قطعه‌ای را بر توپی محور جلو دیده‌اید که دارنده نوشته‌های انگلیسی و فلشی دوطرفه است که گهگاه صاحب آن را می‌چرخاند .

قطعا برایتان سوال شده‌است که این قطعه چه چیزی است و چرخاندن آن چه عملی انجام می‌دهد . این قطعه قفل پلوس ( Lucking Hub ) یا به اصطلاح رایج‌تر میهن , پلوس خلاص‌کن ( Free Wheeling Hub ) اسم دارد و وظیفه آن مشغول و خلاص‌کردن دیفرانسیل جلو در خرید خودرو فروش خودروهای دودیفرانسیل سابق ‌است که در‌پی به نظارت آن می پردازیم :
قفل پلوس , چرا؟

در خرید خودرو فروش خودروهای دو‌دیفرانسیل همگانی مدل ۴WD ( چهارچرخ متحرک موقت انتخابی ) که عمده شاسی‌بلندهای دیرین و یا این که شاسی‌بلندهای واقعی منحصر آفرود ( زیرا گونه های جیپ و بعضی مدل‌های لندروور و تویوتا ) و به‌طور کلی خرید خودرو فروش خودروهایی که از گونه AWD ( چهارچرخ متحرک دائم ) نباشند را مشتمل بر میشود , پدیده‌ای به نام دیفرانسیل مرکزی نیست . از این رو به هنگام انتقال نیرو به هر چهار چرخ ( در وضعیت ۴WD ) سرعت دو محور جلو و عقب ( به جز به هنگام صاف بودن امر ) متعدد است . این اخلاف به دور میان دو محور موجب وارد وارد شدن فشار شدید بر تمامی خط انتقال نیرو می گردد که در درازمدت و بی‌احتیاطی در به کار گیری از خرید خودرو فروش خودرو موجب وارد آمدن آسیب‌های دور از شوخی می گردد . اینجاست که پدیده‌ای به نام قفل پلوس یا به عبارت دیگر پلوس خلاص‌کن وارد عمل می‌شود . واقعیت آنجاست که به کارگیری از موقعیت ۴WD ( شرایط سنگین وزن L و حالت سبک H ) محدود به مسیرهای لغزنده برفی , بارانی , گلی و یا سنگلاخ است که در‌این حالت اختلاف دور فی مابین دو محور با هرز زدن یکی محورها بر مرحله لغزنده و کم اصطکاک جبران می شود البته با این حال اندک فشار غیر قابل اجتناب بر خط انتقال نیرو وارد میشود .

از سویی دیگر هنگامی که در حالت معمول انتقال نیرو ( ۲WD ) قرار داشته باشید , همه قطعات محور جلو ( از جمله پلوس‌ها , چهارشاخ‌ها , کرانویل و پینیون ) به دلیل زد خورد هر دو پلوس با چرخ , به حرکت آزادانه خود ادامه می دهند در حالی که دریافت‌کننده یا این که انتقال‌دهنده هیچ نیرویی نیستند . فشار وارد بر مسیر انتقال نیرو به هنگام سواری با شرایط ۴WD یا اضافه اصطکاک و استهلاکی که از جنبش آزادانه محور جلو به هنگام تکان در حالت ۲WD بوجود می‌آید مهندسان را بر آن داشت که قفل پلوس را ابتکار کنند .
سعی قفل پلوس :
قفل پلوس مکانیسم ساده‌ای دارد که به طور خلاصه می‌توان آن را به صورت دو چرخ دنده تعریف کرد که درگیری یا عدم زد خورد آنان با یکدیگر مسبب تضارب یا عدم زد خورد چرخ‌های محور جلو با پلوس‌هاست . به عبارت دیگر در‌حالتی که خرید خودرو فروش خودرو در حالت ۴WD قرار بگیرد و هردو قفل پلوس در وضعیت قفل ( Lock ) قرار داشته باشند , همانند زمانی که قفل پلوس وجود نداشت , نیرو به هر چهار چرخ منتقل می‌شود . اما در‌صورتی‌که در همین حالا یکی‌از قفل پلوس‌ها را در موقعیت آزاد یا این که خلاص ( Free ) بگذاریم , به علت روش تلاش دیفرانسیل , انتقال نیرو به محور جلو از کار افتاده و با اینکه نیرو به دیفرانسیل جلو منتقل می گردد ولی به علت جدا بودن رابطه چرخ با پلوس , هیچ نیرویی به چرخ‌ها منتقل نمی‌شود و نیروی انتقال یافته در دنده‌های کرانویل و پینیون و پلوس‌ها آزادانه هرز میزند .

با وجود این قطعه و قرار دادن آن در موقعیت خلاص از چرخش بی‌دلیل قطعات داخلی محور جلو ( به جهت اتصال استاندارد چرخ‌ها با پلوس‌ها ) جلوگیری می گردد که همین با اهمیت به‌تنهایی مزیت‌های چشمگیری چون بهبود فرمانپذیری , کاهش استهلاک , کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های سرویس و محافظت را به یار داراست .

همان طور که پیش‌تر گفته شد , حالت ۴WD بر انواع سطح ها لغزنده و سطح ها دشوار سنگلاخ و یا این که به عبارت کلی‌تر بر هر جور سطحی که برای عبور از آن ترازو کشش بیشتری واجب است , منفعت میشود از این رو استفاده از دنده‌های سنگین وزن گیربکس کمک ( وضعیت L ) جز در شرایط ۴WD منطقی وجود ندارد چرا‌که کاربرد آنچنانی ندارد . با کمک طریق تلاش قفل پلوس می‌توان به وضعیت غیر‌رسمی ۲L ( محرک عقب دنده سنگین وزن کمک ) دست یافت که به‌صورت استاندارد صرفا در بعضی شاسی‌بلندهای مضاعف ضعیف ژاپنی و یا به عنوان آپشنی خاص بر بعضا شاسی‌بلندهای آمریکایی وجود دارد .

قفل‌ یا خلاص‌کردن قفل پلوس مستلزم خروج راننده از اتومبیل است . طبیعتا این دستور در هوای ابری یا این که برفی و یا این که زمانی که خرید خودرو فروش خودرو در گل فرو رفته , کاری بس ناخوشایند و طاقت فرسا و حتی بعضی وقت ها غیر‌ممکن است .

همت قفل پلوس آنی نیست . به‌این مضمون‌ که با چرخاندن اهرم قفل پلوس به سوی قفل یا خلاص موجب قفل و یا خلاص شدن آنی محور جلو نمیشود . در واقعیت برای جا رفتن دنده‌های قفل پلوس در یکدیگر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *